글 수: 7    업데이트: 16-08-22 10:49

김강록의 작품세계

압도적 표상감각과 우주적 빛의 분산(分散) - 최헌묵
아트코리아 | 조회 1,078

압도적 표상감각과 우주적 빛의 분산(分散)


최현묵(극작연출가, 전 수성아트피아 관장)


우리는 우리를 얼마나 알고 있을까? 여기, 지역, 한국, 세계, 지구, 태양계, 은하계.... 그리고 더 멀리 성간성운, 그리고 또 다시 다른 차원의 우주... 그 속에서 우리는 어떤 존재일까? 심지어 지구의 역사에서 인간 존재의 탄생은 지극히 짧은 순간이라고 하지 않는가? 그만큼 인간이란 작고 작은 존재일 뿐이다.


김강록의 그림은 그런 상념에 잠기게 한다. 그의 율려 시리즈는 흔히 “태초에 생명이 만들어지는 근원” 혹은 “상생과 상극의 통합”으로서 율려를 적, 황, 청, 흑, 백색의 오방색으로 자유분방하게 표현하고 있다. 특히 그의 초기작부터 지금까지 이어져 온 “압도적 표상감각”이 이 율려 시리즈와 결합되면서 다소 무거워질 수 있는 작품의 주제를 밝고 화려한 색채감으로 반전시키는 효과를 보여주고 있다.


미술평론가 홍준화는 김강록의 율려 시리즈의 특징으로 “우주적... 원초적 질서개념의 구현”, “형체적 다양함”, “색채적 화려함”을 꼽았다. 또한 김동철은 “역동적인 힘과 생기”로 넘쳐나는 그의 그림은 “근원적인 자연의 이미지를 회화적 미감으로 표출”하기 때문이라고 하였다. 그러나 어쩌면 이와 같은 특성은 이미 오래 전부터 기인했을지도 모르겠다. 김강록의 첫 번째 전시회(1994년)에 부친 그의 스승이자 지역 미술계의 원로이신 정점식 선생님은 그의 그림에 대하여 “압도적인 표상감각”이라고 칭하면서, 그것은 마치 “보석의 다면체에 응집시킨 빛과 색채의 프리즘”이며, 그 “프리즘의 산광(散光) 속에 대상의 모습을 숨기고 있다”고 하였다. 결국 그의 화려한 오방색의 난무는 이미 오래 전부터 잠재되어온 그의 미술세계의 본질적 특성인 셈이다.


그러나 그의 이러한 화려한 색채감, 혹은 압도적 표상감각이 단순히 김강록 개인의 기질적 특성에서 시작되었을까? 율려, 그것이 바로 그런 모습이 아닐까? 그리고 작가는 본능적으로 그것을 감지해낸 것은 아닐까? 율려(律呂)는 음양오행의 동양철학에 기초하고 있고, 고대 신화에서는 천지창조의 주인공으로 일컬어지는 등 신화와 철학에서 다양하게 사용되고 있다. 또한 동양 음악의 용어로서 일종의 음계를 의미한다. 즉 12음계 중 6개는 양율(陽律), 그리고 6개는 음려(陰呂)로 이루어진 것을 말한다. 즉 율려는 동양식 조화이며 어울림이고, 그것이 바로 서양 신화의 어둠과 카오스 속에서 우주가 탄생한 것과는 대비되는 지점이다.


화가 김강록은 바로 이 지점을 주목하고 있는 셈이다. 즉 그의 화려하고 밝은 색채감은 바로 동양식 조화와 어울림의 정신으로 원초적 천지창조의 세계를 그리고 있는 것이다.


또 하나 생각해볼 지점은 빛이다. 지구의 빛이 아니라 우주 속에서 빛이다. 흔히 몇 억 광년 멀리 떨어진 성운이 뿜어내는 빛 말이다. 소위 말하는 안드로메다 성운, 마젤란 성운... 이와 같은 거대한 성운이 뿜어내는 빛을 상상하는 것이다. 우리가 속한 은하계 성운도 그 빛 중 하나이다. 율려의 빛은 그런 것이 아닐까?


빛조차 중력에 갇히고, 가스층과 각종 원소들이 부딪치면서 쏟아져내는 빛의 세계가 율려의 세계이리라. 그리하여 순수하게 흰 빛, 시리도록 빛나는 푸른 빛, 운명처럼 다가오는 붉은 빛, 그리고 그들을 감싸고 있는 침묵의 검은 빛... 화가 김강록의 율려 시리즈는 바로 그 먼 성운들이 뿜어내는 빛의 향연을 상상하게 한다. 그리고 그 상상은 결국 그림 앞에 서 있는, 정확하게 말하자면, 우주 거대 성운 앞에 선, 나는 무엇인가, 또는 인간이란 무엇인가 하는 본질적 질문으로 몸서리치게 만든다.


그리하여 나는 이 글을 시작하는 첫 마디에 “우리는 우리를 얼마나 알고 있을까?”로 시작하였다. 그것은 바로 화가 김강록의 그림이 주는 질문인 것이다. 자유분방한 원형, 굵직굵직하게 뻗은 직면체, 이리저리 가로지르는 직선, 여기저기 뿌려진 점, 그리고 모래알처럼 스며든 혼합재료... 그것들이 모두 일제히 엉키고 설켜 우리에게 질문을 던지고 있는 것이다. 이 거대한 원초적 율려의 세계에서 너는, 인간은, 어떤 존재인가?


그런 면에서 김강록의 그림은 또 다른 차원에서 일종의 컨셉아트(Concept Art)인 셈이다. 작가의 컨셉이 아닌, 그 그림을 보는 관람자의 컨셉을 묻는 컨셉아트인 것이다. 이것은 비구상의 세계가 도달해야 할 성취의 지점이라고 할 때, 김강록의 그림은 바로 그 지점을 쟁취하였다. 화려하고 밝은 색채감의 압도적 표상감각과 우주적 빛의 분산(分散) 속에서.

 


“Outstanding sense of image representation and the dispersion of the universal light”


Choi Hyun Mook (Playwriting Producer, Ex. Director of SuSeong Artpia)


How much do we know about ourself? Here, other area, Korea, World, Earth, Solar System, Galaxy,… and farther distant Nebula and again different dimension of Universe… What do we represent within this endlessly unfolding universe? Furthermore they say that the birth of human existence is occupying a very short period in the history of the Earth? As that much, Human being is such a small and tiny existence.


Kim Kang-Rock’s paintings make us immersed in such idea. His ‘Tune of Universal Regularity’ series freely represent “the root of the human birth in the beginning” or “The combination of harmony and discordant” with the five directional colors of red, yellow, blue, black, and white. “Outstanding sense of image representation” that has been connected up to now from his early works, is especially combined with his ‘Tune of Universal Regularity’ series, and shows the effect reversing somewhat heavy theme of his works into bright and splendid color tones.


Hong June-Hwa, an art critic, counted “universal… realization of ultimate origin of order concept”, “diversity of form”, “splendid color tones” as the characters of ‘Tune of Universal Regularity’ series. Also Kim Dong-Chul said that his works are overflowing with dynamic energy and vitality, because they express the ultimate origin of natural image with pictorial sense of beauty. However, such characteristics might be originated from long time ago.


At Kim Kang-Rock’s first exhibition(in 1994), Sir. Jeong Jum-Sik, who is also his teacher and a veteran in local art world, called his works “An outstanding sense of representation”.


Additionally, Sir. Jeong Jum-Sik also mentioned about his works that they are prism of colors and lights condensed into a polyhedron of jewels, and hiding the feature of object in diffused light of the prism. Eventually, his splendid rampage with five directional colors reckoned to be the essential nature of his artistic world which has been latent for a long time.


However, did his sense of splendid color tones or outstanding sense of representation start simply from Kim Kang-Rock’s personal congenital characteristic? Didn’t he conceive it by his basic instinct? The ‘Tune of Universal Regularity’ is based on the Oriental Philosophy of Yin and Yang theory, which is also a main character of the creation of the world in the ancient mythology, is used variously in mythology and philosophy, and also means some sort of musical scale in the oriental music. In other words, 6 of the 12 scales means the bright (yang) scale and the rest of the 6 means the dark (yin) scale. The ‘Tune of


Universal Regularity’ is the oriental harmony and togetherness, and also a contrasting point of the western mythology and the creation of the universe in the dark chaos. Artist Kim Kang-Rock observes right this point. That is, his sense of bright and splendid color tones is painting the world of the ultimate origin of the creation with the oriental spirit of balance and togetherness.


Another point to think about is the light. It is not the light of the earth, but the light in the universe, commonly saying the light emitted from the nebula that is more than a hundred million light years away. We imagine the light that gigantic nebulas such as the Andromeda Nebula or Magellan nebula are emitting. The light emitted from the Galaxy nebula where our planet belongs is one of those lights. The light of the ‘Tune of Universal Regularity’ might be such one.


The World of the ‘Tune of Universal Regularity’ must be the world of light that is gushed out from the crash between gas layer and various kinds of elements when light is even locked up in the gravity.


So, the pure white light, chillingly dazzling blue light, red light that is approaching as if it is a destiny, and the black light in a silence that surrounding all the lights….


Artist Kim Kang-Rock’s ‘Tune of Universal Regularity’ series make us imagine the feast of lights those far distant nebulas are emitting. And that imagination makes us shuddering at the essential question, what am I standing in front of this painting, or what is human being, standing in front of gigantic nebulas of the universe if expressing exactly.


That’s why I began this article with first phrase “How much do we know about ourself?”. That is the question Kim Kang-Rock’s works are asking us. The combination of the freewheeling circle, burly stretched solid figure, crossing straight lines one way or another, dots scattered here and there, and the mixed materials permeated like grain of sands… all of these are mixed together and asking us a simple question. In this gigantic and ultimate origin of ‘Tune of Universal Regularity’ world, what are you, and what is human being?


In such way, Kim Kang-Rock’s works are sort of a Concept Art in a different dimension. It is a Concept Art, not artist’s concept, but the one that asks what audience’s concept is. Let’s just say that is the accomplishing point where the world of non-figuration should reach. Then, Kim Kang-Rock’s works obtained that point, in splendidly bright color-expression with outstanding sense of representation of universal light dispersion.

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