글 수: 7    업데이트: 20-01-31 14:24

작가노트

2012년 작가노트
관리자 | 조회 581
동방의 빛으로 영혼을 그린다.
칸딘스키 예술론 중에서

 
 
Ⅰ 예술가와 예술형식

참된 예술작품은 비밀로 가득 차고 수수께끼 같은 신비스런 방식으로 예술가에 의해 창조된다. 예술작품은 예술가로부터 분리되어 독립된 생명을 얻는다. 개성화 되고 정신적인 호흡을 하는 독립적인 주체가 된 작품은 물질적인 현실생활을 영위하는데 실체로 존재한다. 그러므로 예술작품은 우연히 생겨난 현상도 아니며, 또한 정신생활 속에 무관심하게 머물러 있는 현상도 아니다. 예술작품은 다른 모든 실체와 마찬가지로 계속적으로 창조하는 능동적인 힘을 갖고 있다. 예술은 인간의 영혼을 발전시키고 순화시킨다. 예술은 작가의 고유형식으로써 사물에서 영혼에 이르는 말을 주고받는 언어이며 영혼이 이런 형식을 통해서만 획득할 수 있는 양식인 것이다. 예술가에게는 형식을 자기 목적에 필요한 만큼 다룰 수 있는 권리와 의무가 부과되어 있다. 다만 예술가가 수단을 선택함에 있어서 완전한 무제한적 자유가 필요할 뿐이다. 예술가는 무엇인가 전달하지 않으면 안 된다. 무릇 예술가의 임무라는 것은 형식을 지배하는 데에 있지 않고 내용에 적합한 형식을 만드는 데 있기 때문이다. 내적 영혼의 필연성에서 생겨나는 아름다움을 표현하는 적합한 형식 말이다.

Ⅱ 형태언어와 색채언어
 
음악적인 음은 영혼에 이르는 직접적인 통로이다. 노란색, 오렌지색, 붉은 색은 환희와 풍요의 관념을 일깨운다. 음악과 회화는 깊은 연관성을 보여준다. 회화는 작가의 예술적 감성에 의한 추상적 의미로 발전해 마침내 순수한 회화로 구성된다. 회화의 구성은 색채와 형태 두 가지 수단이 사용된다. 공간이나 평면에 대한 순수한 추상적 형태는 독자적으로 존재할 수 있지만 색채는 독자적으로 존립할 수 없다. 색채는 무제한으로 확장될 수 없는 것이다. 형태 자체는 추상적이고 가하학적이라고 할지라도 그 속에는 작가의 내적인 음악적 요소와 정신적 실체감을 가지고 있다. 형태의 조화는 오직 인간의 영혼을 움직이게 하는 법칙에 근거한다. 형태와 색채의 상호관계는 분명하다. 다양한 색채들이 다양한 형태에 의해서 작품의 가치를 강조할 수 있고, 또 무디게 할 수도 있다.
대립과 모순 이것은 하모니이다. 하모니에 기초한 구성은 형태와 색채를 통합하는 것이다. 이 통합은 그 자체가 독립적으로 존재하며 또 내적 필연성에 의해서 도출된다. 이렇게 해서 생성되는 공통적인 생명체가 바로 그림인 것이다.
 
 
 
작가노트 중에서
 
Ⅲ. 수묵의 정신세계
 
동양의 수묵은 본래 탈속의 자유해방을 구가했던 초월성의 특성을 가지고 있다. 작가가 수많은 지식과 체험에 의한 과정을 섭렵하고 궁극적으로 표현하게 되는 것이 사의적인 세계이다. 이는 사물을 눈으로 해석하기 보다는 마음으로 해석해야 된다는 것이다. 결국 산을 그리는데 산의 모양에 빠지지 아니하며, 나무를 그리는데 나무의 생김을 그리지 아니하고, 사람을 그리데 그 모양을 그리지 아니한다는 옛 성현들의 명언으로 회화의 세계는 함축된다. 작가는 현상에서 만나게 되는 대상들의 형상에 치우치지 말고 가슴으로 해석되는 심경의 세계를 영혼의 힘으로 그려야 한다. 단순화 된 대상들은 작가의 순간적인 감성과 결합되어 하나가 되고, 작가는 최후의 필묵으로 잠재적 의식 세계를 영혼의 힘으로 표현하게 된다.
작가는 무(無)의 원천인 백색의 공간 위에 영혼을 창조한다. 항상 침묵으로 일관한 백색의 여백 속에 은밀한 영혼의 함성을 그린다. 언제나 가능성을 만들어 주는 여백위에 표현되는 수묵의 세계는 시공을 초월한 인간과 자연의 대화에서 만들어지는 부호로 그려진다. 이는 작가만이 갖는 고유 언어이며 작가만이 보유할 수 있는 고유 창작세계이다.
 
Ⅳ. 오방산수의 추상세계
 
칸딘스키는 정신적 영혼의 세계가 내면적인 것이기 때문에 그 영혼의 세계를 표현하는 것은 추상적 언어만이 가능하다고 생각했다. 추상적인 언어는 사물의 본질을 찾기 위해 형태를 재현하고 분석하는 과정에서 필연적이고 자연적으로 나타난다. 내면의 세계에 무형으로 존재하는 영혼 역시 형태와 색채로 표현된다. 정신적 내면의 세계를 표현하는 추상 언어의 창조는 간단하지 않다. 그것은 다분히 복합적이고 다양한 표현기능을 함축성 있게 포함하는 기능적 언어이어야 하기 때문이다.
동양의 정신은 수묵의 흑백 변화에 의하여 수천 년을 변천해 왔다. 또한 흑백을 포함한 빨강, 노랑, 파랑은 동양의 오방색으로 동양의 정신과 영혼을 표현하기에 충분하다. 이제 찬란한 동방의 빛으로 동양의 정신과 내면의 세계를 추상적 언어로 표현하고자 한다. 화면위에 아름다운 자연이 있고, 불어오는 바람결에 아름다운 꽃가루가 날린다. 창틈으로 새어들어 오는 찬란한 빛의 줄기가 영혼의 샘을 만들고, 그곳에서 시와 음악이 흘러나온다. 마음속 내면 깊숙이 숨어있는 아름다운 영혼의 세계가 진정한 동방의 빛으로 새롭게 창조되기를 기대한다.
 
 
Drawing the Spirituality with the Light of the East
 
From the artistic theories of Kandinsky
 
 
Ⅰ. The Artists and Art Forms

"The true work of art is born from the 'artist': a mysterious, enigmatic, and mystical creation. It detaches itself from him, it acquires an autonomous life, becomes a personality, an independent subject, animated with a spiritual breath, the living subject of a real existence of being."
 
Therefore, artworks are neither an accidental being nor a phenomenon which remains impassive in the spirituality. As all the substances do, works of art have the active power that make a constant creation. Art develops and refines the spirituality of humans. Art is language with which artists can help to communicate physical objects with the spirituality using their own art forms and through which the spirituality can acquire its own forms. An artist is entitled right and duty to deal with forms to serve his objectives. He needs a completely limitless freedom to opt for his own means. An artist is born to convey something the world around him. In general, the duty of an artist is not in controlling forms, but in creating forms which are appropriate for the content. The form appropriate to express the beauty from the inner necessity of the spirit is the one the artist is searching for.
 
 
 
Ⅱ. The Language of Form and Color
 
Music is a power which directly influences the soul. Yellow, orange, and red raise the feeling of joy and affluence. Music and fine art are connected deeply with each other. Paintings are developed and composed into abstractness by the artistic sensitivity. Paintings are composed of two means, which are color and form. An abstract form in the space or plane surface can be autonomous being, but color cannot exist independently. Color cannot expand without any restriction. Being abstract and geometric in itself, form has a musical factor and spiritual substantiality which lie deep down in the inner world of the artist. Harmony of forms are only based on the law influencing the soul. The relationship between form and color is distinctive. Various colors can emphasize or depreciate the value of the works of art with their diverse forms.
Conflict and contradiction, they are harmony itself. The construct based on harmony is to integrate form and color. The integration exists autonomously and is drawn from the inner necessity through which a painting comes into existence.
 
 
 
 
 
From a note from the artist
 
Ⅲ. The Spirituality of the Ink-and-wash painting
The ink-and-wash painting of the Orient features a character of transcendence which attempts to be above worldly things. It is the world of ideology that an artist goes through a process of acquiring numerous experiences and vast knowledge and ultimately expresses. Things should be interpreted by the mind rather than be translated by the eye. What the old sages implied about the world of fine art is in a quote that you should not stick to what the mountain looks like when you draw a mountain, you should not draw what the tree looks like when you draw a tree, and you should not draw what a person looks like when you draw a person.
Artists should interpret the world around them with their heart and draw it with the power from the soul, not adhering to the forms of the objects. Simplified forms become one combined with the momentary sensitivity of the artist and the latent consciousness is expressed by the power of spirituality. An artist creates spirituality on the white canvas which is the source of 'nothing'. They draw the roar of the soul on the margin of white which constantly remains silent. The world of ink-and-wash painting is drawn with codes made in the conversation between the nature and human beings who are free from time and space. The artist, therefore can claim the language and the domain to his own.
 
Ⅳ. The Abstractness of the Landscape Painting with Five-Colors
Kandinsky says that an abstract language only can express the world of spirituality because our soul is in the inner domain. Abstract language comes into being in the process of reproducing and analyzing the form to seek to discover the essence of objects. The spirituality which exists in incorporeity is expressed in a variety of forms and colors. The creation of abstract language which expresses the inner world is not easy. That is because the difficulty lies in the fact that it should be a functional language including complicated and expressive function by way of implication.
The spirit of the East has been undergone changes through thousands of year by the change of white and black. The five colors of the East which are red, yellow, blue, white and black are not deficient in representing the spirit and soul of the East. At this very minute, I am looking at the beautiful mother nature on the canvas, and gazing the flower pedals floating on the wind. I am listening to the music and reading the poem springing the spiritual fountain made by the radiant sun. I wish the world of the soul hidden deep down in our heart can be newly created with the light from the East.    
덧글 0 개
덧글수정