글 수: 11    업데이트: 13-09-24 16:07

언론 평론

글로벌유망대표작가 300선(1), 김일해 작가 업코리아 선정 글로벌유망대표작가 300선
아트코리아 | 조회 1,196

UPKOREA는 한국 작가를 세계에 알리고 한국의 예술 애호가들에게 뛰어난 유망 대표 작가들의 작품을 알리기 위하여 “글로벌 유망 대표작가 300선”을 매년 기획하여 작가를 소개한다. 그해에 선정되지 아니한 작가는 대표가 아니며 작가 선정은 (사)한국현대문화미술협회, 글로벌아트리더조직위원회, (주)비전코리아29 미옥션삼현갤러리 국제자문위원회의 추천을 받아 진행한다.

선정된 작가는 세계 230개 국가의 국립미술관 박물관에 작품을 소장할 수 있도록 자료를 제공한다. 세계 500위 안에 있는 화랑과 유망 대표 작가를 연결하여 작품을 널리 알린다. 세계 언론사와 협력하여 유망대표작가의 작품을 세계예술 애호가들에게 소개한다.

 
 
글로벌유망작가 300선(1) 김일해 작가  ⓒ업코리아

색의 유혹 

김일해 작가 작품평론 : 조나단 굿맨(뉴욕 미술평론가)    

한국에서 유명한 구상화가인 김일해는 풍경, 누드, 꽃 인물 등을 유화를 통해 현실적으로 그려내고 있다. 그의 작품은 그림 같은 풍경을 좋아하는 이라면 누구라도 쉽게 감상할 수 있도록 자연, 건축물, 사람의 모습을 있는 그대로 세련되게 캔버스에 옮겨 놓는다. 따라서 그의 작품은 아름다움 보다는 사회적 비판에 초점을 맞추는 오늘날의 많은 작품들과는 달리 자연적 아름다움에 초점을 맞춘 심미학적 접근방식으로 그 작품성을 인정 받고 있다. 김일해의 예술 세계는 여인의 누드나 베니스의 산마르코 광장과 같은 친숙한 대상들에 대해 우리가 느낄 수 있는 특정한 감정들을 어떻게 표현할 수 있는지를 보여준다. 어떤 특정 대상에 대해 많이 알고 있다는 것은 그 대상을 감상하는 즐거움을 증가시킨다. 김일해는 잘 알려진 대상을 작품의 주제로 삼고 있지만, 20세기 초 야수파 화가들이 사용했던 색상을 떠올리게 할 만큼 일상적인 색과는 거리가 먼 뛰어난 색상을 사용하여 평범한 주제를 재해석해내기 때문에 그러한 친숙한 대상에서 새로운 생명력을 찾아낸다고 할 수 있다. 그의 강렬한 붉은색, 짙은 녹색, 그리고 광채를 띈 분홍색은 일반구상화에서 볼 수 없는 독특한 인상을 보여준다.    

 
 
▲ 김일해 작가 작품명 : 이스탄불의 밤             ⓒ업코리아

색은 안료만을 사용해서도 강한 감정을 표현할 수 있기 때문에 예술의 가장 큰 자원 중 하나라고 할 수 있다. 우리는 칸딘스키의 작품을 통해 비록 특정한 사물을 표현하는 것이 아니라 할지라도 순수한 색을 사용하여 얼마나 생생하게 감정을 표현할 수 있는지 잘 알고 있다. 그 반면 김일해의 작품에서는 쉽게 알아볼 수 있는 사물에 어울리게 사용된 색의 강렬함을 볼 수 있다. 이렇게 사용된 색은 매우 정교하고 아름다우며, 김일해의 강렬한 감정의 표현에 대한 열정을 잘 보여준다. 김일해가 그리는 구름은 실제 구름에서 찾아볼 수 없는 선홍빛에 가까운 주황색을 띄지만, 이러한 구름은 너무나 현실적으로 묘사되어 그 것을 보는 이들은 실제로 그러한 구름이 세상에 존재할 거라고 믿게 된다. 또 다른 작품에서는 꽃을 한 아름 안고 있는 소녀가 라벤더 색의 모자를 쓰고 있는데, 소녀가 안고 있는 꽃들은 붉은색, 주황색, 흰색이 조화롭게 표현되었다. 김일해는 이 소녀의 얼굴을 붉은색, 주황색, 그리고 분홍색으로 표현하여 그의 회화성을 강조하고 있다. 이 작품 뿐 아니라 김일해의 다른 작품에서도 찾아볼 수 있는 이러한 표현방법은 그의 작품세계에서 중요한 역할을 하고 있다 . 또한 그의 색에 대한 감각은 자연의 예술품인 꽃에도 믿기 어려울 정도의 강렬한 색조가 있다는 것을 상기시켜준다    

 
 
김일해 작가 작품명 : 화신(花神)                   ⓒ업코리아

예술가로서의 김일해는 우아함과 에로틱한 면을 동시에 보여주는 누드 작품을 통해 독특한 감성을 보여준다. 갈색과 황갈색을 배경으로 누드의 모습을 한 세 여인을 그린 작품을 예로 들 수 있다. 이 작품에서 한    여인은 등을 앞으로 하고 왼쪽에 서있다. 그녀의 몸은 사실적인 표현은 아니지만 완벽하게 아름답다. 또 다른 두 여인은 무언가에 대해 예기를 나누고 있는 듯 보인다. 그 중 한 여인은 옆으로 서서 자신의 팔과 손은 등을 보이고 있는 다른 여인의 어깨에 올려놓고 있다. 차분하고 우아한 분위기 때문에 이 작품을 보면서 마치 그리스의 여신을 떠올릴 수도 있을 것이다. 김일해 화백이 한국인이라는 것을 누구나 알고 있지만 그가 사용하는 작품의 언어는 서양의 예술과 동일하다. 여인들의 몸을 정확하게 그려낸 것을 보면 원래 서양의 예술 학교에서 가르치기 시작하여 아시아로 전파된 제도술과 해부학을 김일해가 잘 학습했음을 알 수 있다. 또 다른 작품에서는 머리띠와 고리모양의 귀걸이를 하고 있는 묘한 매력을 풍기는 젊은 동양 여인의 갈망을 보여 주고 있다. 이 여인은 가슴과 엉덩이, 허벅지 바깥쪽을 드러내면서 팔로 머리카락을 들어 올리고 있다 

 
 
김일해 작가 작품명 : Rose garden            ⓒ업코리아

김일해의 작품에서 에로틱한 면을 표현하고 있는 선홍색의 풍성한 꽃은 여인의 갈망을 표현하고 있다. 여인의 몸은 일반적으로 선홍색과 주황색으로 표현되며 몸의 측면과 오른쪽 다리는 햇볕에 노출되도록 표현된다. 김일해 화백이 그리는 여인은 너무나 묘한 매력을 풍긴다. 드가와 보나르의 누드 작품과 김일해의 작품과는 주제적인 연관성이 있지만 김일해 화백은 비유적 표현과 갈망이라는 주제를 자신만의 색깔로 훌륭하게 표현하고 있다. 확 트인 들판의 나뭇가지에서 서로 바짝 다가붙어있는 불그스름한 주황색을 띈 두 마리의 잉꼬를 그리고 있는 작품을 통해 감성이라는 주제를 잘 표현하고 있다. 물론 사랑이 사람들뿐 아니라 자연에서도 존재한다는 주제는 분명하다. . 감성이란 주제에 대해 좀 더 살펴보기 위해 아직 여인이라고 하기에는 어려 보이는 생각에 잠긴 소녀의 그림을 예로 들 수 있다. 이 작품에서 소녀는 머리를 묶고 있으며 먼 곳을 응시하고 있다. 소녀는 왼손으로 턱을 받치고 있는데 색상이 흥미롭게 서로 대조를 이루고 있다. 흰색 셔츠와 회색 스카프는 중성적 색상의 영역을 형성하며 주황색 배경과 갈색, 주황색, 그리고 황갈색을 띈 소녀의 얼굴과 손은 대조되어 뚜렷하게 드러난다   

그의 작품에서 알 수 있듯이, 김일해는 감성적 진실이라는 주제를 표현할 때 최고의 작품을 그려낸다. 모노톤으로 풍경을 그린 작품들은 그의 뛰어난 색감은 절제되었지만 또 다른 면에서 그의 기질에 가장 잘 맞는다. 그럼에도 불구하고 그의 색에 대한 놀라운 감각은 작품 속에서 표현될 수밖에 없다. 꽃과 새를 그리는 것은 누드의 여인들을 그리는 것과 마찬가지로 생생한 색조를 표현하기 위한 수단이다. 그의 대표작 중 하나에서 우리는 마치 어느 비오는 겨울날 산마르코 광장을 보고 있는 듯한 느낌을 받을 수 있다. 왼쪽 앞부분에는 연인 두 쌍이 우산을 쓰고 서로 감싸 안은 채 우리를 향해 걸어오고 있다. 왼쪽 끝으로는 흰색으로 표현된 물이 보이며, 멀리 보이는 건물들 앞에 곤돌라가 떠있다. 이 작품에서는 곤돌라 위 왼쪽 편에 떠 있는 구름을 제외하고는 흰색의 물이 유일하게 밝게 묘사된 부분이다. 그 외의 모든 것은 흐릿한 회색으로 표현되어 있으며, 어두운 회갈색이 우울한 감성을 더해준다. 이 작품은 김일해가 정교하고 아름다운 경치를 그리고 싶은 충동을 억제했기 때문에 더욱 훌륭한 작품이 될 수 있었을 것이다. 유명한 건축물을 아름답게 그려낸 작품인 동시에 이 작품은 비오는 날을 신비하면서도 매력적으로 그려내고 있다. 여기에 그려진 건축물은 작품에 짜임새를 부여하며, 대부분의 회색 색상은 그의 다른 작품에서 자연과 여인들을 표현할 때 사용했던 회색에서 찾아볼 수 없는 좀 더 차분한 감정을 표현하고 있다. 김일해는 구상화가로서의 자신의 재능과 감성을 유감없이 최고조로 발휘하여 뛰어난 작품들을 탄생 시켰다. 그것이 우리가 김일해의 작품에 주목하는 가장 큰 이유이다   

 

<300 Leading Artists with Global Prospects>

Artist Angie Kim Ilhae has been selected as No. ‘0034-1154’   

In order to introduce Korean artists to the world as well as to inform art collectors in Korea of the outstanding paintings of those promising painters, ‘UpKorea’ organizes the project “300 Leading Artists with Global Prospects” every year. Only those who’ve been chosen for the year are ‘the leading artists’ and the selection is made on the recommendations of (사)한국현대문화미술협회, 글로벌아트리더조직위원회, (주)비전코리아29, and ‘International Organizing Committee at Mi-Auction Samhyun Gallery’.    

For the selected artists :

We provide a wide range of data on National Art Museums of 230 countries across the world to help their works on display.

We introduce ‘those chosen’ to the 500-largest galleries in the world for publicity.

We, in collaboration with the foreign media, introduce the paintings of ‘those chosen’ to many art lovers throughout the world.    

Kim Ilhae: The Seduction of Color    

Kim Ilhae, one of the best-known artists of his generation, works with oils on canvas that realistically portray landscapes, female nudes, flowers. His paintings exist as sophisticated mirrors of nature, architecture, and people, in ways that stay accessible to anyone interested in the picturesque. His art thus is made forceful by an esthetics in dialogue with physical beauty, unlike so much painting today, which tends to turn from the beautiful toward social commentary. The art of Kim shows us how we might maintain certain emotions associated with renditions of familiar subjects, such as a female nude or the Piazza San Marco in Venice. Indeed, the very close knowledge we have of such themes increases our enjoyment, primarily because we know them so well. While Kim is working within well-known terrain, he finds new life in the familiar, largely because he reimagines common subject matter by painting them in brilliant colors that are so much out of the ordinary they recall the hues used by the Fauves in the early 20th century. His intense reds, deep greens, and lustrous pinks demonstrate an influence from French painting of that period, a time just before the major breakthrough of Cubism.    

Color is one of art’s strongest resources, being able to conjure strong emotion through the use of pigment alone. We see in Kandinsky how eloquently pure color can describe emotion—even though it does not refer to any particular thing! In Kim’s case we see instead the intensity of color matched to recognizable objects, which are exquisitely painted and demonstrate his predilection for a certain intensity of feeling. The clouds Kim paints can present their forms in a deep reddish orange clouds don’t usually have, but they attain a visionary realism wherein their reality is so intensely imagined we are convinced that they do in fact exist in the world. In another work, a girl with an armful of flowers wears a lavender hat, which adds to the spectrum of red, orange, and white blossoms suggested by dabs of color. Kim paints her face in red, orange, and pink, emphasizing the painterliness with which he addresses his figure. The decorative, here and elsewhere in Kim’s art, certainly plays a role in our experience of his work. But that does not necessarily mean it limits him to the merely ornamental; his sense of color reminds us that such beautiful works of nature such as flowers maintain a palette that is hard to believe in its intensity.    

Clearly, as an artist Kim keeps alive a Francophile spirit, which is evident in his nudes, which are at once classical and erotic. In one study, we see three unclothed women against a brown and tan background. One stands off to the left with her back to us; her body is beautiful but not idealized. The other two women are engaged in a discussion of some sort; one, pictured sideways, rests her arm and hand on the arm and shoulder of another, posed with her back facing us. Like the first figure mentioned, their bodies are ample and have wide hips. One might think of Greek muses on seeing this painting; the atmosphere is calm and classical. One remembers of course that Kim is a Korean painter, but his language is that of Western art. The accuracy of the women’s bodies tell us that the artist is well schooled in draftsmanship and anatomy—skills originally taught in Western art schools that have made their way to Asia. In another painting, Kim gives voice to desire, rendering a nubile young Asian woman wearing a headband and a hooped earring. She lifts her hair with her arms, revealing breasts, hips, and the outer thighs.   

A profusion of bright-red flowers, also erotic in the artist’s treatment, complements the desire compelled by the naked figure. The woman’s body is generally given to hot reds and oranges, while her side and right leg are bathed in sunlight. Kim’s figure is so desirable, it is hard not to see him as desiring her himself. There is a thematic connection between the work and the nudes of Degas and Bonnard, but Kim nicely holds his own in this open discussion of figuration and attendant desire, which remains at a wide remove from traditional Korean landscape and literati painting. There is also the question of sentiment, which is perhaps too dominant in a work describing two reddish-orange parakeets snuggling together on a branch in an open field. Of course, the point is clear—love exists in nature as well as among people—but in this particular work a cloying coyness sets in. Much more effective is a study of a pensive girl, not quite yet a woman, who bends her head and looks off to the distance. The figure holds her chin with her left hand, and while the colors are not creditable in a naturalistic sense, they contrast with each other in interesting ways: a white shirt with a gray scarf build a neutral color zone that stands in distinction from the orange background and the model’s face and hand, which are brown, orange and tan.   

As the painting shows, Kim is at his best when he moves in the direction of emotional truth. The slightly distanced view—which does not include his remarkably passionate color choices--suits his temperament best. Indeed, that distance must be subordinated to his powerful sense of color: flowers and birds are excuses for vivid hues, just as the nude and the young women are. In one of his most accomplished paintings, Kim’s audience sees his view of the Piazza San Marco, on what looks like a winter’s rainy day. In the foreground to the left, we see two couples walking toward us, huddled under an umbrella. On the left edge, there is a bright spot of white water with a gondola sitting before some buildings in the distance; that brightness is the only white hue that exists, with the exception of a horizontal streak of clouds off to the left, above the gondola. Everything else is a dull gray, with a dark taupe lending melancholic color to the composition. Perhaps this work is successful because Kim reins in his impulse to paint exquisitely beautiful views; the painting, while we must acknowledge it as a beautiful treatment of a landmark, is complex, and not so strenuously attractive, in its rendering of a rainy day. The architecture portrayed gives the painting structure, while the mostly gray color invests the scene with a bit of darker emotion, not found in his gay treatment of nature and women. Kim is an artist whose skills have found full expression here, resulting in a painting of genuine worth.    

Jonathan Goodman     

<グローバルな有望な代表作家300選>

の作家 Kim Ilhae 0034-1154号に選ばれている   

 

UPKOREAは、韓国の作家を世界に知らせ、韓国の芸術愛好家に優れた有望な代表作家たちの作品を発表するために<グローバルな有望な代表作家300選>を毎年企画して作家を紹介する。介するその年に選定されていない作家は代表ではなく、作家の選定は、

(社)韓国現代文化美術協会、世界的なアートのリーダー組織委員会、(株)VISIONKOREA29 MEAUCTION SAMHYUN GAULIIY 国際諮問委員会の推薦を受けて進行する。    

選定された作家は!

世界230カ国の国立美術館博物館への作品を所蔵するためにデータを提供する。

世界500位の中にあるギャラリーや有望な代表作家を接続して、作品を広く発表する。

世界の報道機関と協力して、有望な代表作家の作品を世界の芸術愛好家たちに紹介する。    

韓国で有名な球状化である金一にしては、風景、ヌード、花の人物などの油絵を使用して、現実的に描き出している。彼の作品は、絵のような風景が好きなら誰でも簡単に再生できるように、自然、建物、人々の姿をありのままおしゃれにキャンバスに移して置く。そのため、彼の作品は、美しさではなく、社会的批判に焦点を合わせる、今日の多くの作品とは異なり、自然の美しさに焦点を当てて審美的なアプローチで、その作品性を認められている。金一年の芸術の世界は女性のヌードやベニスのサンマルコ広場のようなお馴染みの宛先に対して、我々が感じることができる特定の感情をどのように表現できるかを示しています。どのような特定の対象について多くのことを知っているということは、その対象を鑑賞する楽しさを増加させる。金一してはよく知られている対象を、作品の主題としているが、20世紀初頭のヤスパ画家が使用した色を思い浮かぶようにする程、日常的な色とは距離が遠い、美しい色を使用して、平凡な主題を再解釈やり遂げるため、そのようなおなじみの対象新しい生命力を見つけるということができる。彼の強烈な赤、濃い緑、光沢を帯びたピンクのは、通常の構想化から見ることのできない独特の印象を示しています。   

色は、顔料のみを使用しても、強い感情を表現できるので、芸術の最大の資源の一つといえる。我々は、カンディンスキーの作品を通じてもかかわらず、特定の物事を表現するのではなくも、純粋な色を使用してどのくらい生々しく感情を表現できるのかよく知っている。その反面、金一年の作品ではわかりやすいものに似合うように使用される色の強烈さを見ることができる。このように使用される色は、非常に精巧で美しく、金一にしての強烈な感情の表現への情熱をよく示している。金一海が描く雲は、実際の雲で見ることができないソンホンビトに近いオレンジ色のわけだが、これらの雲はあまりにも現実的に描写され、そのことを見る人々は実際にそのような雲がこの世に存在するだろうと信じるようになる。また他の作品では花をした美しい抱いている少女は、ラベンダー色の帽子をかぶっているが、少女が抱えている花は、赤、オレンジ、白が調和するように表現された。金一ては、この少女の顔を赤、オレンジ、そしてピンクと表現し、彼の絵画性を強調している。この作品だけでなく、金一年の他の作品でも見ることができるこのような表現方法は彼の作品の世界で重要な役割を果たしている。また、彼の色に対する感覚は、自然の芸術品の花にも信じられないほどの強烈な色合いがあることを想起させてくれる。    

芸術家としての金日成にしては、優雅さと官能的な面を同時に見せてくれるヌード作品で独特の感性を示しています。茶色と黄褐色の背景に裸の姿をした歳の女性を描いた作品を例に挙げることができる。この作品で一人の女性は、などを先にして左側に立っている。彼女のボディはリアルな表現ではないが、完璧に美しい。また、他の二人の女性は、何かに期待を交わしているように見える。そのうちの一人の女性は横に立って、自分の腕と手を見せている他の女性の肩に載せている。落ち着いたエレガントな雰囲気のため、この作品を見ながら、まるでギリシャの女神を思い出すこともできるだろう。ギムイルヘ画伯が韓国人ということを誰もが知っているが、彼が使用している作品の言語は、西洋の芸術と同じです。女性の体を正確に描いたことを見れば、元の西洋の美術学校で教えることを開始してアジアに広がった制度術と解剖学を金日成にしてはよく学習したことが分かる。また他の作品では、ヘッドバンドとリング状のイヤリングをしている妙な魅力を漂わせる若い東洋人の女性の憧れを示している。この女性は、胸とお尻、太ももの外側を現し、腕で髪を持ち上げている。    

金一年の作品で官能的な面を表現しているの鮮紅色の豊かな花は女性の憧れを表現している。女性の体は一般的には明るい赤とオレンジ色で表現され、体の側面と、右足は、太陽に露出するように表現される。ギムイルヘ画伯が描く女性は、あまりにも妙な魅力を漂わせる。ドゥガとボネールのヌード作品と金一年の作品とテーマの関連性があるがギムイルヘ画伯は、比喩的な表現と渇望というテーマを自分だけの色で見事に表現している。パッである野原の木の枝でお互いにきつく近づくついている赤みが強いオレンジ色を帯びた二匹のインコを描いている作品を通じて、感性というテーマをよく表現している。もちろん、愛が人々だけでなく、自然にも存在するという主題は明らかだ。 。感性というテーマについて、さらに説明するため、まだ女というには若く見えると思うに沈んだ少女の絵を例に挙げることができる。この作品で少女は髪を結んでおり、遠くを見つめている。少女は、左手であごを支えているのに色が不思議そうにお互いに対照をなしている。白のシャツとグレーのスカーフは、中性的な色の領域を形成し、オレンジ色の背景と茶色、オレンジ、そして黄褐色を帯びた少女の顔と手は対照されて明確に表れている。    

彼の作品からもわかるように、金一にしては、感性的な真実というテーマを表現する最高の作品を描き出す。モノトーンの風景を描いた作品は、彼の卓越した彩度は、切除されたが、別の面で彼の気質に最もよく合う。それにもかかわらず、彼の色の素晴らしい感覚は作品の中で表現するしかない。花や鳥を描くのは、裸の女性を描くのと同じように、鮮やかな色調を表現するための手段である。彼の代表作の一つで、私たちはまるで、どの雨の冬日サンマルコ広場を見ているような感じを受けることができる。左前部には恋人二組が傘をさしてお互いに包まれて抱いたまま、我々に向かってゴルオオゴている。左クトウロヌン白で表現された水が見られ、遠くに見える建物の前にゴンドラが浮かんでいる。この作品では、ゴンドラの上の左側に浮かんでいる雲を除いては、白の水が唯一の明るく描写された部分である。その他のすべてのものはかすんで灰色で表現されており、暗い焦げ茶色のが憂鬱な感性を加えてくれる。この作品は、金一にしては洗練された美しい景色を描きたい衝動を抑えているため、より優れた作品になるはずだ。有名な建築物を美しく描き出した作品であると同時に、この作品は、雨の日を神秘的でありながら魅力的に描き出している。ここに描かれた建築物は、作品の質を付与し、ほとんどのグレーのカラーは、彼の他の作品で、自然と女性を表現するときに使用したグレーでは見られない、より落ち着いた感情を表現している。金一ては、構想画家としての才能と感性を遺憾なく最高潮に発揮し、優れた作品を誕生させた。それが私達が金一年の作品に注目する最大の理由です。

덧글 0 개
덧글수정