글 수: 4    업데이트: 18-06-21 09:10

CRITICS

고독한 군중에게 바치는 위로_황태영
관리자 | 조회 828
고독한 군중에게 바치는 위로!

 

(얽매임 없는 편안한 위안의 꽃)

숲은 새를 품고 강은 고기를 품는다. 새는 숲을 닮고 고기는 강을 닮는다. 새를 알려면 숲을 알아야 하고 고기를 알려면 강을 알아야 한다. 작가와 그림도 같다 그림은 작가를 닮고 그림을 알려면 작가도 알아야 한다. 밝은 작가가 어두운 그림을 따뜻한 작가가 차가운 그림을 그리기는 어렵다. 이영희 작가는 꽃을 좋아한다. 꽃은 잘남과 못남을 차별하지 않고 보는 모든 이에게 즐거움과 행복을 준다. 하늘은 차별하지 않는다. 세상 모든 곳, 모든 생명에게 비와 이슬을 내려주고 빛과 바람을 맞게 한다. 재산도 이념도 지역도 직업도 따지지 않는다. 이것이 하늘의 마음이다. 작가의 꽃은 하늘을 닮았다. 내편, 네 편을 모두 아우른다. 그래서 작가의 꽃은 보는 이의 마음을 밝히는 봄볕이 된다. 그의 그림을 볼 때면 봄바람 같은 달콤한 휴식에 젖는다..

(고요 속의 행복) 

작가의 꽃은 상념 없는 행복을 준다 현대는 자극과 속도가 넘쳐나는 시대이다. 사람들은 초고속 문명의 멀미를 호소하며 벗어나고 싶어 한다. 행복은 상념에 젖어 ‘뛰는 곳’이 아니라 상념에서 벗어나 ‘멈추는 곳’에 있다. 작가의 꽃을 보다 보면 스스로 멈추어진 꽃이 되는 꿈을 꾼다. 꽃은 화려하다. 그러나 드러내기를 싫어하는 작가를 닮은 꽃에서는 담백함이 묻어난다. 작가의 작품을 보면 단순한 찬란함으로 현혹시키는 것이 아니라 다소 거친 우직함으로 폭과 깊이를 넓혀 간다. 작가는 나이프와 붓질의 중첩을 거듭하며 드러낸 두터운 질감을 통하여 세월의 퇴적감과 더불어 행복의 쌓임을 이야기한다. 좋은 물은 향기가 없고 좋은 그림은 화려하지 않다. 작가의 꽃은 눈과 귀를 어지럽히는 현란한 피로가 없다. 도시의 화려한 불빛이 아니라 원시의 달과 별을 닮았다. 그래서 꽃 앞에 서면 몸과 마음을 옭아매는 그 모든 소란함에서 벗어날 수 있다. 고요 속의 행복을 느낄 수 있다.

(의자가 주는 휴식과 위로)

빠름은 우리를 얽어 매지만 멈춤은 우리를 풀어 준다. 참 행복은 빠름의 풍요가 아니지만 현대인들은 늘 쫓기며 살아가고 있다. 그래서 작가는 꽃밭에 성찰하고 휴식할 수 있는 의자를 준비해 두었다. 의자의 쓰임은 홀로 존재하는 데 있지 아니하다. 의자는 받침이 되어 지친 누군가를 위로해 줄 때 빛이 난다. 의자는 힘든 사람들끼리 서로 격려, 소통시켜 주는 매개체가 되기도 한다. 현대인은 군중 속에서도 고독을 느끼며 성공한 사람들조차 우울증을 느낄 정도로 불안하고 외롭다. 이영희 작가는 이들에게 의자를 통해 휴식을 제공한다. 휴식은 이전의 끝이며 새로운 출발이다. 돌아봄과 내다봄의 쉼터이며 힘을 비축하는 곳이다. 작가의 의자에 앉으면 주위가 조용해지고 모든 것을 내려놓게 된다. 행복은 멀리 있는 것이 아니라 지금 이 순간 바로 내 곁에 있다는 것을 알게 해준다. 작가의 의자는 마주보며 다툼을 하는 의자가 아니라 같은 곳을 바라보며 곁에 있어주는 의자이다. 내 편이 되어 그냥 말없이 곁에 있어주는 것보다 더 큰 위안은 없다. 꽃밭 속의 의자는 ‘멈춤과 쉼’이 실패가 아니라 바로 진정한 행복의 근원임을 알려준다.

(지나온 매 순간이 다 꽃이었다.)

꽃은 내려갈 때 비로소 보인다. 욕망과 성공을 향해 더 높이 더 높이 올라가던 그 잘난 시절에는 결코 볼 수가 없다. 꽃은 행복이다. 기쁨이고 희망이고 노래요 꿈이다. 무거운 짐을 벗고 탐욕도 내려놓고 쉴 때 꽃은 길섶 저만치서 조용히 웃는다. 올라갈 때도 거기 있었다. 눈비가 오고 비바람이 불 때도 꽃은 언제나 그곳에 있었다. 보아주지 않는다고 포기하거나 불평하지도 않았다. 그냥 홀로 피었고 홀로 견뎠고 홀로 울고 홀로 웃었다. 지나온 매 순간이 다 꽃이었다. 작가의 의자에 앉아서 보면 하나하나의 꽃이 비로소 제 빛을 드러낸다. 캔버스 가득 메운 꽃은 지나온 날마다 느꼈던 행복이다. 작가는 꽃 이미지 크기의 점진적 변화로 행복의 시간적 흐름을 나타낸다. 행복은 목표가 아니라 현재진행형이며 꽃 이미지의 변화는 그것을 찾아가는 과정 자체이기도 하다.

(행복이 무한히 퍼져나가기를 바라며,,,)

우리는 그냥 버려져 있는 꽃이 아니다. 누군가는 나의 꽃이며 나 또한 누군가에게 꽃일 것이다. 한 장의 꽃잎으로는 꽃이 완성되지 않는다. 여러 꽃잎이 연대해야 하나의 꽃이 완성된다. 세상의 모든 구성원은 각자가 다 보석처럼 귀한 존재이며 동시에 서로가 서로에게 빛과 생명을 주며 공존한다. 작가는 꽃의 행복과 의자의 휴식이 서로의 빛이 되어 온 우주로 무한히 퍼져나가기를 염원한다. 그림은 작가를 닮는다. 따뜻한 작가의 꽃은 차가운 세상을 녹여 갈 것이다. 배려하는 작가의 의자는 상처 난 자리에 분홍빛 꽃을 피울 것이다. 자신의 작품을 보는 이들이 ‘저 그림 속 의자에 앉아 쉬고 싶다.’는 생각을 한다면 더 바랄 것이 없다는 천생 작가 이영희. 작가의 꽃과 의자가 고독한 군중에게 위로가 되기를 또 행복한 세상, 공존하는 우주를 만들어 가는 무한한 힘이 되기를 바란다.

_황태영
Consolation in Devotion to a Lonely Crowd!

 

(Flowers of Reassurance)

Forests embrace birds and rivers hold fish. The bird adapts to the forest and the fish acclimates to the river. To know the bird, you should know the forest and to know the fish, you should know the river. The same correlation applies to the painter and the painting. Painting represents the artist and you should know the artist if you want to know about the painting. It isn’t easy for a warm-hearted artist to paint a cold-felt painting and a cold-hearted artist to paint a warm-felt painting. Artist Younghee Lee likes flowers. The flowers give pleasure and happiness to everyone without separating them by their appearance. Heaven doesn’t have any prejudice. It drops down rain and dew, and comes upon light and wind in every life, in all the places in the world. It doesn’t discriminate among those by their fortune, ideology, region or even profession. That’s the spirit of heaven. The artist’s flower resembles the heaven. It embraces both of your side and my side. After all, it becomes the sunlight that brightens the mind of the audience. Whenever you see the paintings, you indulge yourself in sweet rest like spring breeze. 

(Silent Bliss)

The artist’s flower provides a moment of bliss without notion. Modern era is flooded with irritation and urgency. People find motion sickness from the hustle of civilization and want to get away from it. Happiness is not the place of “being in disorder”, but that of “being in tranquility”. If you look at the artist’s flowers, you cannot stop dreaming of finding serenity among flowers. Flowers are splendid. However, from the flowers that have mirror image of artist who dislikes putting on airs, they cherish humbleness. She expands on the depth and width of the work by being simple, honest and rough- as opposed to hiding behind a falsified image comprised of hollow, fluffy glitter. She evokes a contrast of emotions: happiness concurrent with a feeling of deposition from the long years by creating differing layers and textures utilizing repeated brushstrokes and knife strokes. Good water is pure and excellent artwork is not gaudy. The artist’s flower doesn’t have dizzy fatigue disturbing eyes and ears. It resembles the primitive moon and stars, but not the city’s brilliant lights. So, when you stand in front of the flowers you can get away from all the fuss those ties up your body and mind. You can feel the happiness in tranquility.

(Rest and Consolation)

Speed fastens us, but composure releases us. True happiness is not abundance of speed, but contemporary people always live in being chased. So, the artist prepared chairs that we can rest and meditate in a flower garden. Existing alone, chairs may not serve much of a purpose. Their uses are fulfilled when they are served as supporting and comforting fatigued others. Chairs can be a mediator for toilsome people to encourage and communicate each other. Contemporary people feel the solitude in the crowd and are insecure and lonesome even to a degree of successful people have depression. Artist Younghee Lee offers them some rest with chairs. Rest is the end of the previous break and the beginning of new departure: The rest place for retrospect and prospect. When you sit on the artist’s chair, surrounding becomes quiet and you put down everything. You realize that happiness exists right next to you, but not far away. The artist’s chair is the one existence close to you looking at the same direction, but not the disputing one looking at the opposite direction. There isn’t more comfort than sitting silently by your side. The chairs in the flower garden indicate that “pause and rest” is not the failure, but the true happiness.

(Every moment was flowers)

Flowers can be seen when you go down. You can never see them the days when you climb higher and higher for desire and success. Flowers are happiness. They are joy and hope and song and dream. When you rest, unload heavy burden and lay down greed, flowers smile quietly off the roadside. There were the flowers even when you go up. When we have snow, rain and wind, the flowers are always there. They neither give up, nor complain when they are not visited. 
They naturally flower, grow, cry and smile by themselves. Every moment was flowers. If you look at them on the artist’s chair, every single flower is brought to light. The images of flowers being completely filled illustrate the happiness that has been felt every day. She represents the flow of time through the gradually changing sizes of these flower images. Happiness is only not the target, but an ongoing process that is constantly propelled forwards.

 
덧글 0 개
덧글수정